سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه آسان و ایمن برای بلند کردن بارهای سنگین چیست؟

اگر بارهای سنگین را به طور نامناسب بلند کنید، چه بسته‌هایی کوچک باشند و چه بزرگ، اگر به طور صحیح آنها را بلند نکنید، می‌توانید به کمر خود آسیب بزنید یا به ماهیچه‌های اطراف ستون مهره‌ها فشار وارد کنید. شانه‌ها و بازوها هم ممکن است بسته به چگونگی بلند شدن شما، مجروح شوند. از آنجا که درد کمر به هیچ وجه قابل تحمل نیست، و می‌تواند یک آسیب خفیف، متوسط و یا حتی جدی را نشان دهد، بهتر است که از تکنیک‌های نادرست بلند کردن اجتناب کنید.
دو اشتباه رایج زمانی رخ می‌دهد که مردم سعی می‌کنند اشیاء سنگین را بلند کنند. اولین مورد از این اشتباهات زمانی است که شما بارهای سنگین را به تنهایی بلند می‌کنید. اگر به صورت غیر صحیح این کار را انجام دهید، حتی یک شیء نسبتا سنگین می‌تواند برای تنهایی بلند کردن چالش برانگیز باشد. علاوه بر این، اگر باری که تصمیم به بلند کردن دارید، شکل مناسبی نداشته باشد، ممکن است برای این که آن را محکم بگیرید و به طور ایمن آن را حمل کنید، سخت باشد. یکی از اولین نکات در حمل بار ایمن به این صورت است که اگر شک دارید که باری که می‌خواهید بلند کنید، وزن زیادی دارد، از فرد دیگری بخواهید به شما کمک کند.
یک اشتباه دیگر که اکثر ما آن را به طور منظم انجام می‌دهیم، این است که کمر خود را خم می‌کنیم تا چیزها را از زمین بلند کنیم. وقتی که خم می‌شوید، ماهیچه‌های پشت، سینه و شانه شما در معرض فشار قرار می‌گیرند و امکان آسیب افزایش می‌یابد. در عوض زمانی که نیاز دارید چیزی سنگین را بلند کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید. البته برای بلند کردن و حمل کیسه‌های خرید می‌توانید با استفاده از دستگیره حمل بار این را را راحت‌تر انجام دهید.

راه آسان و ایمن برای بلند کردن بارهای سنگین

موارد ایمنی در زمان بلند کردن بارهای سنگین

  1. به جای آن که کمر خود را خم کنید، زانوهای خود را خم کنید و به بار مورد نظر نزدیک شوید. اگر شیء روی زمین باشد، خم کردن زانو به شما کمک می‌کند به آن نزدیک‌تر شوید. هر قدر بار مورد نظر را به خود نزدیک‌تر کنید، قدرت شما برای بلند کردن آن بیشتر خواهد شد و آسیب کمتری به کمر شما وارد می‌شود.
  2. اگر احساس می‌کنید توانایی بلند کردن بار را دارید، آن را بردارید و تا جایی که ممکن است نزدیک بدن خود بیاورید. اگر امکان داشته باشد، آن را در آغوش بگیرید. هر چه بار به شما دورتر باشد، احتمال آسیب به ستون مهره‌های شما بیشتر خواهد شد.
  3. سعی کنید با قدرت پا، بار را به آرامی بلند کنید و از حرکات سریع اجتناب کنید.
  4. به اطراف خود نگاه نکنید، نگاه کردن به اطراف می‌تواند مرکز ثقل شما را تغییر دهد و فشار زیادی را به بدن شما وارد کند یا به ماهیچه‌های مختلف آسیب برساند.
  5. اگر وزن بار به حدی زیاد است که در زمان بلند شدن پاهای شما صاف نمی‌شود، از فرد دیگری کمک بگیرید.
  6. برنامه‌ریزی کنید که دقیقا کجا و چگونه این بار را به زمین می‌گذارید. مراقب باشید که آن را روی انگشتان یا پای خود رها نکنید و اگر باید آن شیء را روی یک سطح پایین‌تر از کمر خود قرار دهید، زانوها را خم کنید.

زمانی که شما می‌خواهید باری را به تنهایی بلند کنید، در مرحله اول ببینید که آیا می‌توانید بدون کمک گرفتن از دیگران این کار را انجام دهید یا نه. زمانی که باری را می‌خواهید دونفری جابجا کنید، آن را در یک ارتفاع قرار دهید تا فشار بیش از حد به یک نفر وارد نشود.
علاوه بر این، به توصیه‌های پزشک درباره بلند کردن بار توجه کنید، اگر به تازگی جراحی کرده‌اید و یا زخم‌هایی دارید که ممکن است با بلند کردن اشیاء بدتر شوند. با صرف زمان اضافی و یا کمک گرفتن از دیگران برای بلند کردن وسایل سنگین، سلامتی خود را حفظ کنید.