سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه اصولی در هنگام حمل بار باید رعایت شود

یکی از مواردی که باعث مراجعه افراد به دکتر می‌شود، کمر درد است. کمر درد در بیشتر مواقع، از حمل بار به صورت نادرست ایجاد می‌شود و مدت زیادی طول می‌کشد تا درد کمر از بین برد. در صورتی که خسارت وارد شده به کمر زیاد باشد این درد همیشگی خواهد بود. برای حمل بار آسان و اصولی، باید مواردی را رعایت کرد تا هیچ وقت به کمر و ستون مهره‌ها آسیبی وارد نشود.
خیلی از مواقع باری که باید بلند شود، سنگین‌تر از حد استاندارد برای یک فرد بوده و نیاز دارید تا برای جابجایی آن از افراد دیگری هم کمک بگیرید. برای جابجایی اشیاء سنگین در صورت وجود وسایل، از آنها استفاده کنید و به تنهایی اقدام به بلند کردن بارهای سنگین نکنید. حتما نباید بار را بلند کنید و در برخی از شرایط با قرار دادن چرخ دستی در زیر آن، تا جای ممکن از بلند کردن آن اجتناب کنید.

 رعایت اصول حمل بار

چه کارهایی را در هنگام حمل بار باید انجام دهیم

تا جایی که می‌توانید از وسایل کمک بگیرید. حتی اگر باری که قصد جابجایی آن را دارید، زیاد سنگین نباشد، بهتر این است که برای حمل آن از وسایلی مانند چرخ دستی کمک بگیرید. وسایل برای کمک به ما ساخته شده‌اند و تا جای ممکن باید از آنها برای حفظ سلامتی کمک گرفت. تا جایی که می‌توانید باری را بلند نکنید تا فشاری به ستون مهره‌های شما وارد نشود.
اگر باری که شما تصمیم به بلند کردن آن را دارید امکان حرکت کردن دارد، قبل از حمل، آن را متوقف کنید. در صورتی که موقعیت بار نامتعادل باشد و شما اقدام به بلند کردن آن کنید، احتمال آسیب به کمر شما بسیار بیشتر خواهد بود. بار را در جای مناسبی قرار دهید و بعد آن را بلند کنید. این کار باعث می‌شود تا شما درک درستی از وزن آن داشته باشید.
برای حمل بار به هیچ عنوان کمر خود را خم نکنید و برای بلند کردن بار از زانوهای خود کمک بگیرید. زمانی که شما کمر خود را خم می‌کنید، تمام فشار به ماهیچه‌های کمر وارد می‌شود. ماهیچه‌هایی که در اطراف ستون مهره‌ها قرار دارند، به اندازه کافی قوی نیستند که بتوانند تمام وزن بار را تحمل کنند و این فشار را به ستون مهره‌ها منتقل می‌کنند.
در بین مهره‌های کمر، غضروف‌هایی وجود دارند که وظیفه حرکت استخوان‌های کمر را بر عهده دارند و اگر فشار زیادی به آنها وارد شود، به راحتی آسیب می‌بینند. در برخی از مواقع که فشار بیش از حد باشد، غضروف میان مهره‌ها که به دیسک معروف است، پاره می‌شود و درد زیادی ایجاد می‌شود. اگر به کمر توجه نکنید و دیسک کمر آسیب ببیند، در مواقع حاد، برای درمان باید عمل جراحی انجام شود.
قبل از حمل بار آن را به بدن خود نزدیک کنید و بعد اقدام به بلند کردن آن کنید. هر قدر بار به بدن نزدیک‌تر باشد، برای بلند کردن آن فشار کمتری به بدن وارد می‌شود. علاوه بر نزدیک کردن بار به بدن، اگر آن را قبل از بلند کردن بر روی پایه‌ای قرار دهید، بلند کردن آن آسان‌تر خواهد بود.
زمانی که بار را بلند کردید، کمر خود را به هیچ عنوان حرکت ندهید و سعی کنید پای خود را در جای مناسبی قرار دهید. مسیر را در نظر داشته باشید و بعد شروع به حرکت کنید و اگر باید از پله‌ای بالا و یا پایین بروید، به آن توجه کافی داشته باشید. تا جای ممکن از کسی بخواهید تا مسیر را برای شما مشخص کند.

میزان مجاز بار برای افراد مختلف

برای هر فردی بسته به جنسیت، میزان متفاوتی بار برای حمل مجاز خواهد بود. برای مردان زیر 19 سال و بالای 50 سال میزان بار مجاز، 18 کیلوگرم. برای مردان بین 19 تا 50 سال، 23 کیلوگرم. برای زنان زیر 19 سال و بالای 50 سال، 10 کیلوگرم و برای زنان بین 19 تا 50 سال، 16 کیلوگرم است.